قیمت عسل طبیعی چگونه مشخص می شود


 


از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت عسل طبیعی، هزینه های مختلف زنبورداری است. همانطور که اشاره شد، زنبورداری شغلی پر هزینه است و هدف آن بهره وری بیشتر زنبور برای تولید عسل طبیعی است.

عسل طبیعی به عنوان یکی ماده خاص که نه توسط انسان بلکه به وسیله زنبور عسل تولید می شود، قیمت بالایی دارد. عوامل مختلفی بر روی قیمت عسل اثرگذار هستند. همین عوامل دست به دست هم می دهند که در برخی مواقع مثل نیمه دوم سال 1397 قیمت عسل طبیعی به ناگاه افزایش پیدا کند. این در حالی است که تجربه ثابت کرده مردم اطلاعات زیادی در مورد نحوه قیمت گذاری عسل و سختی تولید عسل طبیعی اطلاعات زیادی ندارند.

تولید عسل اگرچه به وسیله زنبور انجام می شود؛ اما هزینه های زیادی به همراه دارد. اگر قرار باشد زنبورها به صورت غریزی و در کندوهای بومی خودشان عسل تولید کنند، قطعا قیمت عسل بسیار زیادتر از الان خواهد بود. چراکه تولید این نوع عسل توسط زنبور بسیار کم و محدود بوده و در نتیجه به دلیل کم بودن عرضه و زیاد بودن تقاضا، قیمت افزایش پیدا می کند.

بد نیست با برخی از هزینه های زنبورداری که باعث تعیین قیمت عسل می شود آشنا شوید. شاید اطلاعات در مورد این هزینه ها بتواند دیدگاه کامل تری نسبت به تولید عسل طبیعی به شما دهد و قیمت های بسیار پایین برخی عسل ها، شما را به تقلبی بودن آن ها مشکوک کند.

هزینه های زنبورداری
از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت عسل طبیعی، هزینه های مختلف زنبورداری است. همانطور که اشاره شد، زنبورداری شغلی پر هزینه است و هدف آن بهره وری بیشتر زنبور برای تولید عسل طبیعی است. اگر زنبوردار بتواند زنبورهای خود را سالم نگه دارد و از آفات و مرگ و میر آن ها جلوگیری کند، میزان عسل به دست آمده بیشتر شده، سود بیشتری کرده و در نتیجه قیمت عسل به دلیل عرضه بیشتر، کاهش پیدا می کند. این در حالی است که نگهداری غلط از زنبورها، ممکن است باعث کاهش تولید عسل توسط آن ها شود.

برای نگهداری از زنبور عسل کارهای مختلفی انجام می شود که در این مطلب قصد نداریم به تمامی ان ها اشاره کنیم. اولین و مهمترین اقدام برای نگهداری از زنبور و بالا بردن بهره وری کندوها، توجه به سلامتی آن ها است. برای این کار زنبوردار باید از سموم مختلفی که به سلامت زنبور و کیفیت عسل طبیعی آسیب نرساند استفاده کرده تا آفات مختلف را از زنبور به دور کند. در برخی مواقع نیز نیاز است از داروهایی برای درمان زنبورها استفاده شود. تمامی این موارد هزینه های زیادی را به زنبوردار تحمیل می کند.

موضوع بعدی که از هزینه های زنبورداری است، تامین خوراک زنبور است. همانطور که می دانید زنبورها از شهر گل ها و گرده گل ها تغذیه می کنند. نکته جالب توجه اینجاست که زنبور تا یک شعاع مشخصی از کندو فاصله می گیرد. در نتیجه اگر در منطقه ای خاص گل ها دیگر شهد و گرد نداشته باشند، تامین غذا برایشان دشوار است. به همین علت است که در کندو گرده گل و عسل ذخیره می کنند تا در زمستان مشکلی نداشته باشند. اما زنبوردار برای فروش عسل طبیعی باید عسل و گرده گل ذخیره شده در کندو را خارج کند تا به فروش برساند.

برای تامین غذای زنبور عسل دو راه وجود دارد. اولین راه این است که در فصل زمستان تمامی کندوها به منطقه ای گرمسیر منتقل شود. برای مثال بسیاری از کندوداران استان های سردسیر مثل همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و... به مناطق گرمسیر استان خورزستان کوچ کرده و کندوها را در این منطقه مستقر می کنند. طبیعی است که این انتقال کندو هزینه زیادی به همراه دارد که بر روی قیمت عسل نیز اثرگذار است. راه دوم نیز، تامین تغذیه زنبور عسل به میزانی است که عسل مورد مصرف کندو برای زمستان تامین شود. البته این موضوع با تولید عسل تقلبی متفاوت است که باید در مطلبی مجزا به آن پرداخته شود.

تمامی این موارد نشان دهنده هزینه بالای نگهداری از زنبور عسل است. البته این موضوع را به مرگ و میر زنبورها که موضوعی کاملا طبیعی است اضافه کنید که ضررهای هنگفتی را به زنبوردار می رساند. قطعا تمامی این هزینه ها در قیمت عسل طبیعی اثرگذار است. پس مشخص است که برای تولید عسل ارزان قیمت، هیچ کدام از این دردسرها طی نشده و عسل از راه دیگری تولید شده است.

زنبورداری شغلی پر مشقت
موضوع دیگری که بر قیمت عسل طبیعی اثر می گذارد، نوع شغل زنبورداری است. این شغل اگرچه به نظر کاری ساده می آید؛ اما سختی زیادی به همراه دارد. به همین علت دستمزدی که باید به کارگران مشغول در این زمینه داده شود و همچنین افراد اصلی که درگیر کار با زنبور هستند، بسیار زیاد است. البته در ایران به دلیل تلاش برای کاهش قیمت عسل طبیعی، هزینه زیادی برای پرداخت به کارگر و تولید کننده عسل در نظر گرفته نمی شود و در بسیاری از مواقع دیده می شود که برای زنبوردار با این همه سختی که می کشد، مبلغ زیادی باقی نمی ماند که همان هم باید خرج خود زنبورها شود.

واسطه گری، عاملی برای افزایش قیمت عسل طبیعی
سومین موردی که نقش تعیین کننده ای در قیمت عسل طبیعی دارد، واسطه ها هستند. متاسفانه واسطه هایی که خود با چند واسطه به زنبوردار متصل می شوند، قیمت ها را افزایش می دهند. این در حالی است که اگر عسل به صورت مستقیم یا به وسیله یک برند معتبر به دست مصرف کننده برسد، قیمت تا این اندازه افزایش پیدا نمی کند.
 


سخن آخر !
آنچه که خواندید تنها بخش کوچکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت عسل هستند. مطمئنا عوامل زیادی مثل آب و هوای هر سال، حوادث طبیعی مثل سیل یا زلزله و مواردی از این دست، نقش موثری بر روی قیمت عسل دارند که به آن ها اشاره ای نکردیم. با این حال از خودتان بپرسید که چطور بر روی عسلی که با این همه سختی و با این همه هزینه تولید می شود، قیمت های پایین می گذارند؟ غیر از این است که یک جای کار می لنگد؟ نظر شما چیست؟